Conceptual research with a focus on psychoanalytic subject theory and epistemology


The way in which we process, think, and research experiences depends on the concepts we use. At the same time, concepts are not only developed, but also changed and newly created. Reflecting on the associated processes and emerging relationships forms the focus of this research area.

In addition to the epistemological, social, and cultural-scientific reflection of psychoanalytic concepts, concept research is also understood as the a respective questioning of concepts from neighboring disciplines as well as empirical research on and with psychoanalytic concepts.

Since science is always situated in a concrete social and therefore also historical and cultural context, contributions to the theory and history of science and the history of concepts also deal with research on concepts in cultural and social change. Traditional concepts are examined for their currency and contemporary concepts are reflected against the background of their (scientific) history.

Research is conducted here at the intersections of psyche and society; this includes research on contemporary forms of subjectivity as well as methodological considerations on how to make subjectivity fruitful in the research process.

For example, the study "Procrastination. Psychoanalysis and Social Context" (2015-2018) was seated in this research focus, which, on the one hand, questioned the psychodynamics of this psychological term, which has migrated into everyday language. On the other hand, the study focused on the social significance of this phenomenon in order to, among other things, be able to answer the question of what the increase in procrastination (on a clinical/social psychological level) means and how the rise in relevance of the term since the 1990s is to be understood.

The project "Psychoanalysis and Culture in the 21st Century" is also part of this research focus of the IPU, which is carrying out a re-reading of the implicit and explicit cultural theoretical assumptions in psychoanalytic theory. The focus here is on the question of their currency and informative value for current interdisciplinary discourses and problems. Thus, work on central concepts and problems of psychoanalytic theory, such as sexuality, identity, majorities, authoritarianism, etc., as well as work on psychoanalysis as a science (cultures of knowledge) is continuously being produced here – also in exchange with neighboring disciplines. The project "Mediopassivity and Psychoanalysis", for example, builds a bridge to clinical practice by making a socio-philosophical concept fruitful for clinical understanding.

Unter Konzeptforschung wird neben der erkenntnistheoretischen wie sozial- und kulturwissenschaftlichen Reflexion psychoanalytischer Konzepte auch die entsprechend fundierte Befragung von Konzepten aus Nachbardisziplinen sowie empirische Forschung an und mit psychoanalytischen Konzepten verstanden. Da Wissenschaft stets in einem konkreten gesellschaftlichen und damit auch historischen und kulturellen Kontext situiert ist, geht es in den Beiträgen zur Wissenschaftstheorie wie zur Wissenschafts- und Begriffsgeschichte auch um Forschungen zu Konzepten im kulturellen und gesellschaftlichen Wandel. Dabei werden sowohl tradierte Konzepte auf ihre Aktualität hin befragt als auch zeitgenössische Konzeptionen vor dem Hintergrund ihrer (Wissenschafts-)Geschichte reflektiert.

Geforscht wird hier an den Schnittpunkten von Psyche und Gesellschaft; dies beinhaltet neben Forschung zu zeitgenössischen Formen der Subjektivität auch methodologische Überlegungen zur Fruchtbarmachung von Subjektivität im Forschungsprozess.

Im Kontext dieses Forschungsschwerpunktes war beispielsweise die Studie zu „Prokrastination. Psychoanalyse und gesellschaftlicher Kontext“ angesiedelt (2015-2018), in der zum einen nach der Psychodynamik dieses Begriffes aus der Psychologie, der in die Alltagssprache eingewandert ist, gefragt wurde. Zum anderen hatte die Studie die gesellschaftliche Bedeutung dieses Phänomens im Blick, um u. a. die Frage beantworten zu können, was die Zunahme der Prokrastination (klinische/sozialpsychologische Ebene) bedeutet und wie der Bedeutungsaufschwung des Begriffs seit den 90ger Jahren zu verstehen ist.

Auch das Projekt „Psychoanalyse und Kultur im 21. Jahrhundert“ ist in diesem Forschungsschwerpunkt der IPU angesiedelt, mit dem eine Relektüre der impliziten und expliziten kulturtheoretischen Annahmen in der psychoanalytischen Theorie vollzogen wird. Im Zentrum steht hierbei die Frage nach ihrer Aktualität und Aufschlusskraft für gegenwärtige interdisziplinäre Diskurse und Problemstellungen. So entstehen hier – zugleich im Austausch mit Nachbardisziplinen – kontinuierlich Arbeiten zu zentralen Begriffen und Problemstellungen der psychoanalytischen Theorie, wie z.B. Sexualität, Identität, Masse, Autoritarismus usw. sowie Arbeiten zur Psychoanalyse als Wissenschaft (Wissenskulturen). Einen Brückenschlag zur klinischen Praxis leistet dabei z. B. das Projekt „Mediopassivität und Psychoanalyse“, in dem ein sozialphilosophischer Begriff für das klinische Verständnis fruchtbar gemacht wird.